שם ביה”ס: אורט קריית ביאליק חט”ב דפנה
עיקרי מרחב/י הלמידה: באורט דפנה הוקם מרחב חדשנות הנקרא” הבינתחומי דפנה”. המתחם הבינתחומי המפואר שלנו משמש את החטיבה למספר תחומים:
- למידת אשכולות – שילוב של מקצועות עם אומנויות וערכים. התלמידים מתנסים בשילוב מקצועות, עבודה קבוצתית, דיבור בציבור, יצירתיות ושותפות. האשכול מורכב ממקצועות בעלי זיקה של תוכן, מטרות ומיומנויות. מטרת בניית אשכולות של מקצועות/ תחומי דעת היא קידום למידה סביב סוגיות בין-תחומיות ורב-תחומיות. באופן זה ניתן לאגם שעות ומשאבים בין מקצועות שונות. כל שאלה פורייה או נושא שנבחרים לפרויקט יכולים להיבחן דרך דיסציפלינות אחדות, להפוך את הלמידה וביצוע הפרויקט למעניינים ומאתגרים יותר. לפי מודל זה, שכבת כיתות ז’ לומדת אשכול ה”זהות האישית בחברה רב תרבותית” המאגד סביבו מספר תחומי דעת: תרבות ישראל ,אומנות וחינוך ערכי .
שכבת כיתות ח’ לומדת אשכול ה”קיימות” המאגד סביבו את תחומי דעת: מדעים, ג”ג , תנ”ך, אנגלית וצילום. במדעים, הנושאים המרכזים דנים ב”יחסי גומלין בין יצורים ובינם לסביבתם”, “סוגי אנרגיה”. בג”ג לומדים על סוגיות של “משאבים במחסור”, “משאבי הטבע לסוגיהם”, “השפעת האדם”. דרך צילום התלמידים מתעדים את עבודתם, את הסביבה ואת נושא הקיימות. הערכים המובילים והמשותפים לכל המקצועות הם :שייכות לסביבה, אחריות לחברה ולסביבה, מנהיגות, שמירת הסביבה.
שכבת כיתות ט’ לומדת אשכול ה”החברה הישראלית מחזון למציאות” המאגד סביבו את תחומי דעת: היסטוריה, אזרחות, ספרות ומוזיקה. במוזיקה התלמידים יוצרים Poetry Slam , שירה מחאתית דרכה התלמידים מבטאים את נקודת מבטם לנושאים הנלמדים באשכול. הערכים שנבחרו להוביל את האשכול הם: אחריות, מעורבות ונתינה.
בשליש ב’ התוצרים המתקבלים בקרב כל התלמידים הם עבודה כתובה ועבודה יצירתית שמתבצעות על פי מחוון שהוכן על ידי הצוות החינוכי בשיתוף פעולה עם תלמידי השכבה. בסוף השליש מתקיים יום שיא שבו מציגים את התוצרים לקהל של תלמידי בית הספר והורי השכבות.
בשליש ג’ התלמידים מציגים את התוצרים בפני חבריהם ומקבלים משוב לפי מחוון שנבנה יחד עם התלמידים לפני תחילת הצגת העבודות. - למידת מדעים ואומנויות: במסגרת תוכנית ISTEAM – התלמידים מתנסים בחקר מדעי, במישחוק, בניית משחקים ולמידה תוך כדי משחק, קופסאות בריחה, חקר, סקרנות והעלאת רעיונות חדשים בתחומים שונים. אורט “דפנה” הוא אחד מ-8 בתי ספר בצפון שנבחרו להשתתף בתוכנית ISTEAM – פרויקט ייחודי שנוצר משיתוף פעולה של רשת אורט עם חברת Open Valleyהמספקת מרחב עבודה ליזמים. מודל העבודה בתכנית לא מבייש חברת סטארט-אפ – ישנם אנשי שיווק, אנשי ניהול, אנשי כספים, אחראים על עיצוב מוצר, ועוד. הכישורים השונים אשר מאפיינים תלמידים שונים באים לידי ביטוי. סביבת הלמידה מאפשרת עידוד עצמאות ויזמה אישית, מזמנת פתיחות, חשיפה למקורות מידע מגוונים, בחירה מושכלת, המובילים לעצמאות וליזמה אישית יחד עם למידה צוותית שיתופית להשגת משמעויות מוסכמות תוך קבלה הדדית וסובלנות במטרה ליצור חדשנות. התלמידים לוקחים חלק בקבוצות חקר מתוך תחומי העניין שלהם: ננו-טכנולוגיה, רובוטיקה, חינוך פיננסי, אקולוגיה, רפואה, חלל, מז”פ (מעבדה לזיהוי פלילי), הנדסת תוכנה, מייקרים ובטיחות ברשת כאשר שתופי פעולה בין הקבוצות ושילוב של מומחים מקרב ההורים, התעשייה ומומחי ידע הם חלק בלתי נפרד מדרך העבודה. את התכנית מובילים מורים מצוות אורט “דפנה” מתחומים שונים : מדעים מדויקים, מדעי הרוח, אמנות טכנולוגיה ועוד. המורים בפרויקט עוברים תהליך למידה – הם נחשפים לצורת למידה חדשה ושונה, לומדים על עולם הסטארט-אפ ולוקחים חלק פעיל בליווי התהליך שעוברים התלמידים. המורים והתלמידים מתפתחים יחד – לא עוד המורה במרכז ובעל הידע והתלמיד פאסיבי. המוטו של בית הספר אורט “דפנה” בו ניתן לשלב לימודי מדעים מדוייקים לצד לימודי אומנויות בא לידי ביטוי בתוכנית זו וכן הסלוגן: “בדפנה מצמיחים היום את דור המחר” מקבל משנה תוקף. אין ספק שכשמסתכלים על התלמידים ורואים את השמחה שלהם וההתלהבות מהלמידה, מבינים כמה הפרויקט הזה חשוב ואף הכרחי.
הלמידה במתחם הבינתחומי היא דרך היצירה, החוויה, השותפות, הסקרנות, החדשנית, יוצרת עניין ורצון אצל תלמידים ללמוד ולהעמיק בלמידה באופן עצמאי.