שם ביה”ס: אורט שפירא כפר-סבא
עיקרי מרחב/י הלמידה: המעבדה מכילה ציוד טכנולוגי מתקדם המאפשר תכנון וייצור דגמים: מדפסות תלת מימד, מכונת חיתוך לייזר, מכונת CNC, פלוטר ומכונת וואקום פורמינג, עמדת צורפות וכלי עבודה נוספים.
בית הספר אורט שפירא נבחר יחד עם 6 בתי ספר נוספים מכל הארץ, להשתתף בתוכנית חדשנית ג’אם-טק – Jam Tech שיזם משרד החינוך.
התוכנית פועלת בבית הספר כבר שלוש שנים וכוללת את התלמידים הלומדים במגמות:
* מגמת אמנות ועיצוב המוצר
* מגמת הנדסת תוכנה וסייבר
* מגמת הנדסת אלקטרוניקה ורובוטיקה
במקביל לתוכנית הלימודים המחייבת בכל מגמה, מתנסים התלמידים בלמידה פעילה מבוססת פרויקטים – P.B.L ובתכנון וייצור פרויקטים בינתחומיים. המטרה היא לפתח את היכולת לעבודה בצוותים הכוללים תלמידים מתחומי דעת שונים, במטרה משותפת לתכנן ולייצר מוצרים ופתרונות לרווחת האדם.
במהלך לימודיהם בכיתה י”ב, עובדים התלמידים על פיתוח מוצרים לרווחת האדם כפרויקט הבגרות שלהם.
הפרויקט נעשה בצוותים המורכבים מתלמידי המגמות השונות המשתתפות בתוכנית. הפרויקט הוא בהיקף של 5 יח”ל והציון לפרויקט יינתן על ידי בוחנים מומחים של משרד החינוך, בהתאם למגמות המציגות את הפרויקט.
בבית הספר הוקמה מעבדת ייצור דיגיטלית Fab Lab (fabrication laboratory) משוכללת ויחידה מסוגה באזור השרון. המעבדה כוללת ציוד טכנולוגי מתקדם המאפשרת ל”מייקרים” – תלמידי המגמות השונות ומגמת עיצוב המוצר בפרט, לתכנן ולייצר מודלים למוצרים: מדפסות תלת מימד, מכונת חיתוך לייזר, מכונת CNC, פלוטר, מכונת וואקום פורמינג ומכונת כיפוף פרספקס לצד מסורים, מקדחות ועוד כלי עבודה ידניים, המאפשרים יצירת דגמים מחומרים שונים, כולל עמדת צורפות המאפשרת בין היתר עבודה במתכת והכנת תכשיטים.
המרחב מהווה מקום מפגש לתלמידים, מאפשר עבודת צוות ומספק תמיכה טכנית לצורך הגשמת רעיונות והפיכתם למציאות. כל תהליכי התכנון, ההכנה לייצור והביצוע בפועל מתבצעים במעבדה, המאפשרת חשיפה והתנסות במיטב הטכנולוגיה החדשנית הקיימת היום בשוק.
פעילות זו מפתחת יכולות של עבודות צוות ושיתוף פעולה בין התלמידים ומכינה אותם להתמודד עם האתגרים של עולם המחר.
משלחת נציגי משרד החינוך בראשות סגנית השר ומנהלי בתי ספר באזרבייג’אן הגיעו לאורט שפירא, התיכון הבינתחומי להייטק ואמנויות, כדי ללמוד על תכניות לימוד ייחודיות המהוות מיומנויות בסיס למאה ה-21, בסביבת לימודים חדשנית ומתקדמת . המשלחת פגשה במעבדת הפאב-לאב תלמידים שהציגו לפניהם פרויקטים בין תחומיים: מכונית הנשלטת באמצעות הסמארטפון – פרויקט משותף למגמת עיצוב המוצר ומגמת אלקטרוניקה ומשחקי מחשב – פרויקט משותף של מגמת עיצוב המוצר ומגמת הסייבר. כמו כן הציגו תלמידי מגמת אמנות ועיצוב המוצר אגרטלים ומשקפיים שעוצבו במסגרת שיעורי העיצוב ויוצרו במכונת חיתוך הלייזר.
1. פדגוגיה אחרת ולמידה חברתית רגשית – – P.B.L למידה מבוססת פרויקטים, בין תחומית (אלקטרוניקה,עיצוב וסייבר). ביטוי אישי וקבוצתי, פיתוח לומד עצמאי.
2. מרכז פיתוח חדשנות טכנולוגית מדעית ויזמות רב תחומי- תחומי-פאב לאב- מעבדה דיגיטאלית(מדפסות תלת מיימד, C.NC, לייזר, עמדת מייקרים, מכונת תפירה ועוד.
3. בית וחממה לקהילת הסטארט-אפ של בית הספר-הפאב לאב מאפשר ל”מייקרים” לייצר אבטיפוס למוצר שתוכנן באופן אישי על ידם.
4. פיתוחים לתחומי הקהילה והחברה-הפאב לאב יפתח בשנה הבאה לתלמידי חט”